contentkalender

Nog geen contentkalender opgesteld?

5 redenen om er nú mee te beginnen

Heb jij je contentkalender al opgesteld? Nee toch, zeker? Een contentkalender opstellen is pure tijdverspilling. Je bent al zo druk, de planning loopt telkens in de soep, het boeit je collega’s niets -ze beginnen al met hun ogen te rollen zodra je je mond open doet- en je klant nog minder… Jij kunt je tijd wel beter besteden. Aan het maken van steengoede content, bijvoorbeeld! Er zijn genoeg smoesjes te bedenken om geen contentkalender op te stellen.

Toch heeft het opstellen van een contentkalender zo zijn voordelen.

Te druk

Je rent het hele jaar van hot naar her, verzamelt informatie, houdt interviews, schrijft artikelen en blogs, maakt mooie visuals en creëert catchy socialmediaberichten. Je hebt echt geen tijd om ook nog een planning op te stellen en bij te houden. Maar heb je er al eens aan gedacht dat het opstellen van een contentkalender je juist overzicht en rust geeft? In de meeste bedrijven is het hollen of stilstaan. Er zijn maanden dat alles tegelijk lijkt te gebeuren en maanden dat de wijzers van de klok achteruit lijken te kruipen.

Juist door een gedegen contentplanning op te stellen, creëer je meer rust en tijd. Moet je bijvoorbeeld naar een klant voor een interview over jullie dienstverlening? Misschien staat er voor later dit jaar ook nog wel een interview met je collega die daar voor jouw bedrijf werkt op de planning. (Niet? Direct op je agenda zetten dan!) Houd beide interviews op dezelfde dag en je bespaart alweer reistijd én je zit na het eerste interview voldoende in de materie om het tweede interview veel sneller af te handelen! Hetzelfde geldt voor het schrijven van beide artikelen.

Je contentkalender geeft je de mogelijkheid om vooruit te werken, omdat je precies weet wat wanneer gepubliceerd moet worden. Daardoor kun je rustige perioden gebruiken om vast artikelen te schrijven die pas later in het jaar op de planning staan. Of je gebruikt de tussenliggende periode om je idee te laten rijpen. Daar wordt je uiteindelijke artikel beslist beter van! 

Tijdverspilling

Het opstellen van een contentkalender is pure tijdverspilling, hoor ik je nu denken. In de praktijk komt er namelijk altijd iets tussen. De planning die je zo zorgvuldig opstelde, kan halverwege januari alweer in de prullenbak. Want er zijn altijd gebeurtenissen die urgenter zijn en waar je over moet communiceren. Het is dus veel makkelijker om het gewoon allemaal te laten gebeuren en op te gaan in de waan van de dag.

Je hebt gelijk: de kans dat je in je planning moet schuiven is groot. Maar gelukkig is een contentkalender niet uit steen gehouwen en kún je schuiven met je artikelen, blogs en socialmediaberichten. Er komen namelijk ook rustigere periodes aan en waar schrijf je dan over? Juist… Je planning geeft voor dat soort momenten rust. Je hebt namelijk voldoende content op de plank liggen om het hele jaar te vullen. Heb je aan het eind van het jaar nog content over? Die neem je dan gewoon weer mee naar volgend jaar. Want jouw content is uiteraard over een jaar ook nog actueel.

Er is geen draagvlak voor een contentkalender

Een planning is mooi, maar zonder draagvlak kom je er niet. Je loopt telkens aan je collega’s te trekken om input te krijgen voor je artikelen. En is het je eindelijk gelukt om een artikel te schrijven en plaats je het vol trots op je website en social mediakanalen, delen je collega’s het niet. Zonde van alle energie die je erin stak. Nee, je schrijft liever een artikel op het moment dat het actueel is en je collega’s er baat bij hebben het te delen!

Fout.
Betrek je collega’s bij het opstellen van je contentkalender. Organiseer brainstormsessies waarin je collega’s onderwerpen aan kunnen dragen en zorg dat het aanleveren van informatie niet voelt als iets dat ‘moet’, maar als iets dat zij willen omdat het hen iets oplevert! Denk aan naamsbekendheid, meer sales, de lancering van een nieuw product of dienst…

Zorg daarnaast dat zij voldoende tijd hebben om input aan te leveren. Zijn ze erg druk? Ga dan in gesprek met hun leidinggevende of de directie om ervoor te zorgen dat zij ruimte in de agenda kunnen inplannen, zeker als het aanleveren van content of input iets is wat ze ‘erbij’ moeten doen.

Deel je planning voor het komende jaar zo snel mogelijk. Aan het eind van dit jaar of in de eerste werkweek van het volgende. Dan weten zij waar ze aan toe zijn en wanneer er iets van hen verwacht wordt. Kunnen ze er alvast rekening mee houden.

Het valt niemand op

Jij zit telkens te worstelen om je nieuwsbrief op tijd te versturen. Met het zweet op je voorhoofd en een zucht van verlichting druk je iedere keer nét op tijd op de verzendknop. Het is weer gelukt! Maar het valt je klanten echt niet op wanneer er bijvoorbeeld een keer geen nieuwsbrief in hun mailbox verschijnt. De helft van de tijd lézen te nauwelijks de artikelen die jij met zoveel zorg voor hen uitkoos. Ze krijgen al zo veel nieuwsbrieven…

Misschien heb je gelijk en valt het inderdaad niet op als je een keertje een nieuwsbrief overslaat. Maar je klanten vergeten ook snel. Klantentrouw hangt nauw samen met ‘top of mind’ blijven. Verschijnt jouw nieuwsbrief onregelmatig, maar kun je de klok gelijk zetten op de nieuwsbrief van je concurrent? Dan is de kans groot dat je klant met zijn prangende vraag of probleem naar je concurrent gaat: die ziet hij namelijk iedere week/maand in zijn mailbox. Zelfs als hij hem niet iedere keer ook daadwerkelijk leest!

Het jaar is in al in volle gang

Je hebt eind vorig jaar geen contentkalender opgesteld. Nu is het jaar al in volle gang en heeft het geen zin meer. “Volgend jaar… dan begin ik!”

Van uitstel komt afstel en hoewel je contentkalender in de meest ideale situatie van januari tot december loopt, kun je op ieder gewenst moment instappen. Je hoeft ook geen planning voor een heel jaar op te stellen. Wil je, bijvoorbeeld, eerst een proef draaien van een paar maanden om te zien of je er met bovenstaande tips een succes van kan maken? Dat kan! Waarom niet. Het is jouw planning en die stel je op voor een periode die voor jou goed voelt. Geen excuses meer.

Aan de slag met je contentkalender!

Ben jij inmiddels helemaal om en sta je te popelen om aan de slag te gaan met je contentkalender? Dan is er geen tijd te verliezen. Open Excel of een andere tool en begin samen met je collega’s te brainstormen.

Heb je een beetje hulp nodig? Natuurlijk is de inhoud van je contentkalender afhankelijk van jouw contentstrategie, branche en bedrijf, maar ik zette alle inhaakmomenten van 2019 alvast voor je op een rijtje in deze Google-calendar. Scheelt jou weer tijd!

Heeft dit blog je verder geholpen of ken je iemand voor wie het interessant is? Deel hem dan gerust. Vind ik tof 😉

Leave a Reply